Kunderna kräver pengarna tillbaka – flygbolagen vägrar betala. Mitt emellan står resebyråerna. Utgifter för inställda paketresor har inneburit en stor smäll för många resebyråer. – Det här har blivit en fullständig katastrof, säger resebyråägaren Karin Uddfors.

Skriven av Mikael Törnwall på Svenska Dagbladet, 7/5-2020

Först försvann i stort sett alla intäkter över en natt för resebyråerna när UD i mars rekommenderade ett stopp för alla internationella resor. Sedan tvingas resebyråerna stå för återbetalningar av flyg, hotell, hyrbilar med mera, trots att hotellen och flygbolagen inte ersätter resebyråerna. Kunderna har nämligen rätt att bli kompenserade vid inställda resor enligt den så kallade paketreselagen.

För Karin Uddfors, som driver Nygren & Lind resebyrå, har det inneburit en hård ekonomisk smäll. Hon räknar med att ha lagt ut cirka 700 000 kronor för kunder vars resor blivit inställda. Det motsvarar i stort sett hela förra årets vinst.

– Jag har ändå tur som kunnat bygga upp en buffert, så än så länge klarar vi oss, säger hon.

Läs hela intervjun med Karin Uddfors här (pdf)